Diagnostika motocyklů

 Provádíme diagnostiku motocyklů paralelní diagnostikou pomocí 8 kanálového rekordéru MT-Pro. Zde jsou stručně popsány některé příklady z naší praxe. Obrázky se po rozkliknutí zvětší.

 

    - Zapalování - vadná ECU na Aprilia Tuono 2006-09

    - Zapalovací cívka - vadná zapalovací cívka Aprilia RSV

    - Snímač klikové hřídele - špatné vedení na skútru Zahara

    - MAP sensor - Aprilia Shiver

    - Snímač vačkové hřídele - Honda CBR 1000

    - Snímání tlaku v sacím potrubí - Aprilia RSV4

    - Poloha KH - Aprilia Shiver

    - Snímač vačkové hřídele - Honda Hornet 900 2004

Zapalování - vadná ECU Aprilia Tuono  2006-09

 

   Motor bez problémů nastartoval ovšem akcelerace byla s nižším výkonem. Po rozjetí motor opět výkon měl nerozeznatelně jiný od plně funkčního stavu. Při měření tlaku v sacím potrubí, vstřiků a zapalování padlo podezření na zapalování (obr 1).

  Na primárním napětí pro přední válec bylo vidět nekonzistentní buzení primáru a byla připojena proudová sonda pro měření prim.proudu (obr.2). Na primárním proudu pro přední válec (Front) je stejný náběh proudu jak u zdravého zadního (Rear) válce, ale proud je omezen na hodnotě necelé 2A místo aby rostl do cca 8A. Tímto nedojde k dostatečnému nabuzení cívky. V tomto případě má jiskra cca 16× nižší energii, která při akceleraci a vyšším tlaku ve válci není schopna směs propálit. Byly přehozeny kanály zapalovací cívky pro potvrzení, zda problém je vadnou cívkou nebo vadným driverem v ECU. Potvrdilo se bohužel, že na vině je ECU.

Zapalovací cívka - vadná zapalovací cívka Aprilia RSV

 

 Motor Aprilia RSV má 2 zapalovací cívky na válec (2válec, do V, 1000ccm). Chod motoru ve všech režimech neklidný. Při měření proudu a napětí na jednotlivých primárních okruzích zapalovacích cívek ukázal na vadu jedné cívky, kdy proud nenabíhal plynule. Mezizávitový zkrat ovlivnil indukčnost cívky což negativně ovlivnilo dobu hoření výboje.

Snímač klikové hřídele - špatné kabelové vedení na skútru Zahara

 

 Nový skútr Zahara 125 dobře startoval, rozjezd dobrý, ale při vyšší rychlosti výrazně klesl výkon. Měřením vstřikovacího ventilu se v okamžiku poklesu výkonu objevil nesprávný vstřik. ECU přešla ze sekvenčního vstřikování do semisekvenčního a vznikl nevhodný směšovací poměr A/F. První špatný vstřik je označen zeleným kurzorem "2". Motor po celou dobu měření uvedeného záznamu byl v konstantních otáčkách a konst.zátěži. Při sledování snímače klikové hřídele bylo nezvykle nízké napětí při vyšších otáčkách a to necelé 2,5V (amplituda) místo cca 40V. Po změření kabeláže byl nalezen odpor mezi signálem a kostrou cca 50kOhm, který vznikl špatným zapojením konektorů již ve výrobě.

MAP sensor - Aprilia Shiver

 

 Motocykl velmi špatně startoval. Po změření tlaku paliva a měření doby vstřiku se pokračovalo ke snímači, který z velké míry ovlivňuje dávku paliva v malém zatížení. Motor má na každý válec svůj MAP sensor Bosch. Snímač se zeleným průběhem má klasický průběh zobrazující pulzace v sání během jednotlivých fází motoru. Červený průběh je z vadného snímače. Pro zkoušku byl na sání připojen externí snímač a ten zkusmo připojen k ECU a zároveň měřen - tmavěmodrý průběh. Motor již startoval snadno a volnoběh byl ustálený.

Snímač vačkové hřídele - Honda CBR 1000

 

 Motor za jízdy občas vypnul a šel nastartovat po vypnutí klíčku. Bohužel tato závada byla nahodilá a šla navodit pouze za jízdy po silnici (byly nutné vibrace). U tohoto typu synchronizace je nutný neustále funkční signál z vačkové hřídele pro běh motoru. Na záznamu je vidět ukončení signálu vačky zatímco snímač klikové hřídele běží s dotáčejícím se motorem - závada byla zlomené dráty pod izolací těsně u výstupu z tělesa snímače vačkové hřídele.

Kolísání volnoběhu - měření tlaku v sání Aprilia RSV4

 

Aprilia RSV4 s nájezdem cca 8000km začala mít velké kolísání volnoběhu 1000-5000 ot/min s periodou cca 1s. Sériová diagnostika hlásí "Nedůvěryhodný signál snímače předních válců" (moto je 4válec do V, přední válce mají společný snímač tlaku v sání, zadní taktéž jeden společný IAP). Autorizovaný servis vyměnil pro jistotu oba snímače - výsledek nula. Chtěl měnit i sací hrdla za 37.000Kč.

Měřením na obou IAP senzorech je vidět prudký nárůst tlaku v sacím potrubí pro přední válce.

Sací hrdla předních válců rozděleny do dvou snímačů (jeden originál a druhý externí čidlo), aby se vyloučila chyba snímače (podobná jak výše na Shiveru) a určil problémový válec. Na oscilogramu níže je zřejmé, že červený a zelený průběh mají vypadat stejně a nevypadají. Pravý válec má prudký nárůst tlaku. Zde je video jak palivo v tomto válci jemně prská ze sání: RSV4 intake (sání vlevo nahoře)

Závěr: netěsný sací ventil. Po sundání víka byla prasklá pružina sacího ventilu.

Nelze nastartovat - Aprilia Shiver

 

Motocykl si po dlouhé době vyzvedl zákazník ze servisu a předal na dodělání do dalšího servisu. Motocykl nešel nastartovat, občas střelil do sání. Diagnostika nehlásila žádnou závadu. Výměna ECU, přehrání softwaru a stále nic. Převoz k nám na další postup.

Napojení osciloskopu - tlaky v sání, tlak ve válci pro určení polohy pístu ve válci, přední a a zadní zapalování, snímač polohy klikové hřídele.

Z tlaku ve válci je vidět pozice HÚ , umístění pravítka vůči této HÚ a zjištění, že k zážehu dochází 40°za HÚ pro zadní válec a velmi podobně pro přední válec. Odchylky jsou dány velkou nerovnoměrností chodu dvouválce při startu.

Rozhodnuto sejmout rotor alternátoru, který obsahuje i zuby pro snímač klikové hřídele. Rotor byl špatně namontován. Woodruffovo pero zalisováno při dotahování do drážky. Přesazeno o cca 40°.

Nelze nastartovat teplý motor - Honda Hornet CB900

 

Motocykl byl  v servisu na seřízení ventilů. Poté nešel motor nastartovat za tepla, pouze za studena. Při teplém startu nebyly žádné známky zápalu. K synchronizaci dochází u Hondy z vačkové hřídele, jelikož zuby na klikové hřídeli jou rovnoměrně rozloženy bez synchronizačního zubu/mezery. Pohledem na oscilogram vačkového snímače u teplého motoru (červená) je vidět nehladký průběh od dvou zubů na vačkové hřídeli. Za stude (zelená) je průběh normální a motor hezky nastartoval.

Na vině bylo použití neoriginálního rozvodového řetězu. Po výměně za originální motor v pořádku startoval za všech okolností.